Monday, September 18, 2006

NASIB SI LABU-LABI

Salam utk semua.
Minggu nak tulis apa ya? Hmm..baca sajalah.

Sejauh mana dalam mengharungi hidup serba tak ketentuan ini, kita sanggup berusaha? Atau kita biarkan saja semuanya berlaku mengikut nasib, untung sabut timbul, untung batu tenggelam?

Cubalah suatu hari tu, kita singgah di kedai 4-Digit dan menawarkan nasihat kita kepada orang-orang yg ada di situ.

“Ketahuilah bahawa, secara mudah, kebarangkalian anda menang untuk satu nombor yg anda pilih hanyalah 0.0152 % atau hampir 0% !! Ahh..senang cakap, TIADA PELUANG langsung!!”

Agaknya dalam beberapa saat, semua mata akan terjegil kepada kita dgn segala perasaan jengkel, benci, marah, menyampah dan apa2 saja perasaan yg sewaktu dgnnya. Sejurus itu juga, lalu seorang pakcik di depan kita sambil berkata “Tuah ayam nampak di taji, tuah manusia, siapa yg tahu nak ooiii….”

Maka terpaksalah kita angkat kaki, dan mencuba nasib di kedai Sports Toto pula.. kalau-kalau ada yg ‘ter beli’ nasihat kita di sana.

Ishh… dalam kemajuan dunia serba canggih ini, masih ramai di kalangan kita yg sanggup menyerah diri bulat2 kepada nasib dalam berbuat sesuatu. Tanpa mampu atau yg lebih malang lagi, tanpa mahu berusaha.

Tidak sedikit yg masih sanggup melabur hingga puluhan ribu ringgit tanpa mengetahui apakah usahaniaga yg diceburi syarikat pelaburan berkenaan atau bagaimana ia beroperasi. Akhirnya gigit jari kerana syarikat tersebut sebenarnya adik-beradik skim cepat kaya jua..

Belum masuk dunia magik lagi tu; Iaitu mereka yg percayakan bomoh duit, kucing bertanduk, busut jantan, pelanduk bergigi emas…fuhh , macam-macam ada..

Semua senario di atas sebenarnya menjebakkan kita kepada perjudian dalam pelbagai bentuk. Dan salah satu sebab agama Islam mengharamkan judi, adalah disebabkan wujud faktor bergantung kepada nasib 100%, tanpa kita berdaya melakukan apa2 utk menjayakannya. Ingat lagi ,para ulama telah mengkategori kan peraduan SMS mempunyai unsur perjudian kerana unsur nasib tadi? Tapi nasihat itu sekadar jatuh di telinga2 yg pekak..

Sebab itulah Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda yg lebih kurang bermaksud “ikatlah unta kamu, baru bertawakkal”. Pada sebarang keadaan, usaha mesti mendahului tawakkal, iaitu menyerah diri kepada nasib (takdir).

Akhirnya saya terfikir2 juga, jika kita menyukai seseorang dan mengharap dia menyukai kita, sedang kita tidak buat apa2 pun selain berkata “kalau jodoh, tak ke mana..” , bukankah satu rupa bentuk judi juga…

I rest my case..


JUST WONDERING…

In today’s highly sophisticated world of science and technology, why are there people who still believe in magic?

4 comments:

AbGJaS said...

Hi Lisa,

Nice to have u back..but please not to trouble yourself translating my post word for word.
I felt sorry for that...

I think it's roughly summed up in the question at the end of my post.

Too bad, I have not watched any of that LOTR movies yet. Just how outdated I am.. :)

shafarina said...

Assalamualaikum AbgJas,

Kalau kita tahu nasib, qada' dan qadar kita, maka kita takkan berusaha lagi. Kita akan berputus asa. Kita akan menunggu ia berlaku sahaja.

Its no fun, ait?

Seperkara lagi, ragu2 dan kepercayaan karut adalah usaha syaitan utk menyesatkan manusia semata2. Saya setuju dgn AbgJas.

Cuma, utk hiburan, wayang2 magic mmg melekakan!

Acid (mojiah709) said...

abgjas,

to me it depends on how much you believe in magic.

magic to me is like when we are closed and connected even though we dont know each other that well.

AbGJaS said...

Hi Wan,
Lega Wan muncul kembali..
Memang hanya Tuhan yg tahu nasib kita, cuma kita wajib berusaha sedapat yg boleh sebelum menyerah pd nasib..kan?

Hi Greeny,
In that case, it's magic that keeps us together, right?

Hi Joe,
Firstly, my heartiest congratulations on your wedding.
I beleive, you'r having those magical evenings everyday now.

I do believe in magic though. Only my religion prohibits us from practicing it. It does more harm than good.

Free Hit Counter