Monday, March 13, 2006

Sorry seems 2 b d hardest word.. II

Saya juga berpendapat maaf itu perlu diletak di paras yg tinggi yakni jgn terlalu mudah melafazkan maaf. Bimbang2 nanti ianya menjadi mainan bibir. Tidaklah saya mengatakan, kalau salah jangan mohon maaf, tetapi sebaliknya elak melakukan salah supaya tak perlu mohon maaf .

Ada orang yg begitu mudah memohon maaf tetapi pada masa yg sama mudah juga melukai hati org lain. Seolah2 prinsip ‘apa nak kisah, kalau salah, minta maaf saja lah’ begitu sebati dlm dirinya. Saya yakin, maaf org sebegini bukanlah ‘tidak ternilai’ harganya tapi memang ‘tiada nilai’ hatta 5 sen!

Itu cerita memohon maaf, bagaimana pula memberi maaf? Mana agaknya yg lebih berat, memohon atau memberi maaf ? Ahh..pastilah kita bercakap mengenai maaf yg sifatnya ikhlas nun jauh di sudut hati. Kalau sekadar lafaz, burung kakaktua pun boleh..

Ada tak sebarang formula yg menghubungkan kedua2 kecenderungan ini ?
Misalnya, apakah org yg berat memohon maaf itu pada masa yg sama juga berat memaafkan org atau sebaliknya?

Terkenang saya satu drama lakonan Eman Manan dan Rosyam Noor suatu sekita dulu. Secara ringkas kisahnya: Atas sesuatu sebab, si Ayah (Eman) telah menghalau anaknya (Rosyam) dari rumah. Berpuluh tahun kemudian, rindu menghambat utk kedua2 beranak itu bertemu semula. Dlm suasana pilu sambil berpelukan sewaktu pertemuan itu, si ayah bertanya kenapa begitu lama anaknya menghilangkan diri. Si Anak menjawab, dia takut ayahnya masih tak mahu mengampuninya. Ayah kemudian berkata ‘aku ni kan ayah kau, kau mintalah maaf, aku akan maafkan…’.

Si anak sebenarnya ingin memohon maaf tp takut tak diterima. Si Ayah pula bersedia memaafkan, tapi mungkin kerana adab (ego) sbg ayah, si anaklah yg perlu memohonnya terlebih dahulu.

Tapi menurut Nabi Muhammad S.A.W, maaf itu lebih tinggi sifatnya jika diberi sewaktu kita mampu membalas/menghukum org yg berbuat salah itu.

Rasanya tak ramai daripada kita mampu menjadi semulia itu kan?

5 comments:

hitomi said...

bagi sy, tidak salah jika kita meminta maaf dari orang yg lebih rendah status nya dari kita...kita nie insan biasa..tidak lari dari melakukan kesilapan...

bg gol yg memaafi plak, tidak salah memaafkan seseorang itu dari kesalahan yang dilakukan...sedangkan Rasullullah SAW memaafkan umatnya, ini kan pulak kita umatnya...
wallahuallam...

kunang-kunang biru said...

kunjungan balas...jawapan utk komen saudara ada di blog...

AbGJaS said...

Hi hitomi,
maybe lirik 'sorry seems 2 b d hardest word' tu betul utk mereka yg hatinya sekeras batu kan..:)

Hi Kunang-Kunang Biru..
OK, abgjas akan check..thanks.

hitomi said...

ya, sy setuju :D

Anonymous said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it bookcase captains bed plans

Free Hit Counter