Friday, February 10, 2006

Ikhlas tapi jauh - Pt.3

Komen drpd Wan yg bertanya2 adakah apa yg dilakukannya selama ini ikhlas ataupun sekadar tugas yg terpaksa dilakukan.

Menarik jugak tu.. kalau sebelum ni kita dah bercakap mengenai ikhlas dan ganjaran, kali ini fikir2kan, wujud kah 'ikhlas dalam keterpaksaan'??

Pendapat saya, tentulah TIDAK. Di mana ikhlasnya kalau dah terpaksa... Namun saya lebih suka menekankan, sesuatu perkara baik yg kita lakukan @ akan lakukan, perlu diteruskan walaupun
terpaksa.

Katalah pada suatu hari tu kita didatangi pihak yg memungut derma utk mangsa2 banjir. Terlintas juga utk berbakti, tapi tiba2 timbul suara "kalau tak ikhlas buat apa menderma ". Suara lunak yg mungkin datang dari dalam diri sendiri malah lebih malang lagi, mungkin dari org berhampiran.

Dan (kononnya) sementara menanti2 waktu datangnya perasaan ikhlas, maka kita pun batalkan niat suci utk hari itu....lain kali saja lah.

2 comments:

Hani said...

assalamualaikum...

entry hari tu tentang gambar berupa penghinaan terhadap Islam. ada karikatur, ada gambar diedit. saya hanya publishkan selam 24 jam.. byk sgt dpt komen.

saya cadangkan saudara letak satu chatbox di blog ini. senang pengunjung nak tinggal jejak :-)

Hani said...

assalamualaikum...

entry hari tu tentang gambar berupa penghinaan terhadap Islam. ada karikatur, ada gambar diedit. saya hanya publishkan selam 24 jam.. byk sgt dpt komen.

saya cadangkan saudara letak satu chatbox di blog ini. senang pengunjung nak tinggal jejak :-)

Free Hit Counter