Tuesday, January 31, 2006

Tuesdays with...(Akhir)

Salam Maal Hijrah,

Jika Morrie cuba 'menikmati' bantuan org lain, saya mempunyai perspektif yg sedikit berbeza.

Beberapa tahun lepas, ketika berada di meja makan, seseorang mengambilkan hidangan utk saya. Saya beritahu, tak mengapalah krn saya boleh ambil sendiri. Namun jawapan ringkas beliau membuat saya berfikir pjg " Nak cari pahala sikit" katanya.

Seperti yg saya katakan dlm tulisan sebelum ini, ramai yg menganggap meminta/menerima pertolongan akan menyusahkan pihak yg satu lagi sekaligus merendahkan martabat diri kita.

Namun jawapan tadi memberi perspektif berbeza. Kita mungkin terlepas pandang sebelum ini. Rupa2nya, mengizinkan orang lain membantu kita ada kalanya memberi ruang utk org itu mendapat kebaikan utk dirinya sendiri i.e self satisfaction, self esteem atau lebih mustahak bagi muslim - pahala!

Walau bagaimana pun jgn salah faham. Seperti sabda Nabi Muhammad S.A.W, "Tangan di atas lebih baik dari tangan di bawah".

Jadi, jangan berlebihan meminta tolong dan jangan sesekali menyalahgunakan pertolongan orang lain terhadap kita.
Free Hit Counter