Monday, March 20, 2006

GEMILANG I

Minggu lepas merupakan minggu yg terisi dgn keputusan2 peperiksaan SPM dan STPM. Tahniah buat pelajar2 yg mendapat keputusan cemerlang. Seharusnya adik Amalina Che Bakri tersenyum kerana rekod 17A1 yg dipegangnya, belum lagi dipecahkan.

Sudah banyak berita dan cerita mengenai kejayaan pelajar2 yg mendpt sedemikian banyak A tersiar dlm media utama, justeru cukuplah.. Saya lebih terdorong memperkatakan mengenai nasib pelajar2 yg kurang mendapat A lantas diklasifikasikan sebagai ‘kurang cemerlang’ itu.

Apakah masud cemerlang sebenarnya? Konsep saya mudah; melakukan sesuatu dengan sebaik mungkin’ itu lah cemerlang.

Saya merasakan masyarakat kita telah tersilap tafsiran akan cemerlang ini dgn merujuk kepada berapa banyak A (malah A1 !) yg diperolehi seseorang pelajar dlm peperiksaan yg diambilnya. Maka dapat A lebih baik drpd B, dapat 15A lebih baik drpd 10A dan dapat 15A1 pula lebih baik drpd 15A2.

Mungkin senario ini ada juga sahamnya atas sistem pendidikan kita sendiri yg terlalu berorientasikan peperiksaan. Ukuran kejayaan pelajar didasarkan keputusan peperiksaan UPSR, SPM, STPM dll. Walaupun dikatakan kegiatan ko-kurikulum turut dinilai, tetapi hakikatnya kita masih menumpukan peperiksaan semata2.

Lantas tiadalah harganya utk keputusan 8B atau 7C apalagi 5D yg pastinya akan jadi bahan kutukan orang sekeliling. Andainya boleh digambar spt dlm cerita kartun, burung unta pun akan memasukkan kepalanya dlm tanah kerana malu! Alah...jangan pura2 terkejut, dah pun ada pelajar yg minum racun rumput, terjun bangunan kerana merasakan diri mereka gagal kerana kecewa lagi terkejut melihat kemana hilangnya huruf-huruf keramat A dlm slip keputusan mereka.

Meletakkan A sebagai penentu ukur kecemerlangan, bagi saya tidak adil utk semua orang. Cuba jenguk ke luar jendela sebentar; Ada pelajar yg terpaksa yg berjalan kaki beberapa kilometer, menaiki sampan, menerjah hutan setiap hari utk ke sekolah.
Ketika rakan lain ke kelas tuisyen atau perpustakaan misalnya, ada pula yg terpaksa berpenat-lelah membantu keluarga, memotong getah , bersawah padi, menjual kuih dll.
Berapa banyak masa yg mereka ada mengulang kaji pelajaran?

Dalam suasana di atas, dapatkah mereka berfungsi sebaik rakan2 yg sentiasa cukup tidurnya, kenyang perutnya, malah dihantar ke sekolah dgn kereta berhawa dingin?
Perlu diingatkan, saya mengambil pelajar2 yg sama rajin dlm perbincangan ini, cuma berlainan latar belakang.

Justeru kebarangkalian utk pelajar yg banyak cabaran ini mendapat keputusan berhias A, tentulah tidak setinggi mereka yg lahir dgn sudu perak. Sepatutnya, asalkan mereka sudah melakukan sebaik yg boleh, itulah cemerlang namanya!
Free Hit Counter