Friday, March 31, 2006

OTAK LELAKI, OTAK PEREMPUAN

Saya sangka cuma ada kategori otak kiri, otak kanan, rupanya ada pulak otak lelaki dan otak perempuan seperti kajian Pakar psikologi Simon Baron-Cohen. Berikut adalah artikel yg saya petik drpd Reader’s Digest. (Nota Terjemahan artikel di atas tidak 100% seperti teks asal – Harap maklum)

Cuba jawab soalan-soalan berikut:
1. Apabila seseorang sedang bersedih, bolehkah
anda mengesan sebabnya?
A) Ya, selalunya agak cepat
B) Tidak, saya tak tahu apa-apa
2. Jika anda membeli kenderaan, adakah anda ingin
tahu dgn lanjut tentang keupayaan enjin?
A) Tidak terperinci
B) Tentu sekali.
3. Berapa pentingkah jalinan hubungan anda dgn
orang lain?
A) Sangat penting
B) Bukan keutamaan
4. Apabila anda melakukan kerja ‘buat sendiri’
(DIY), adakah anda nak cepat siap?
A) Ya
B) Tidak, saya selalu cermat.
5. Adakah mudah untuk anda menerangkan sesuatu
kepada orang lain jika dia tidak memahaminya kali
pertama?
A) Sangat mudah
B) Agak sukar
6. Bacaan yg anda gemari?
A) Kisah2 mengenari hubungan kemanusiaan
B) Rencana2 berdasarkan fakta
7. Bolehkah anda mengagak jika ada seseorang ingin
menyertai sesuatu perbualan?
A) Saya dapati mudah
B) agak sukar.
8. Adakah membaca peta mudah bagi anda?
A) Agak sukar
B) Mudah
9. Umumnya, bagaimana anda rasa semasa bergaul dgn
orang ramai?
A) Selesa
B) Selalu rasa macam nak beredar.
10. Adakah koleksi CD anda teratur?
A) Tidak
B) Sangat tersusun
11. Jika ada sedikit masalah pendawaian di rumah
anda, adakah anda
A) mendapatkan orang lain utk membaikinya
B) cuba membaiki sendiri
12. Apa pandangan anda mengenai Matematik di sekolah?
A) Saya dapati nombor membosankan, dan saya
tidak gemar matematik
B) Saya seronok dgn hukum dan peraturan mengenai
nombor.
13. Apa yg anda fikir semasa melihat ramalan cuaca?
A) Bosan dgn penerangan yg teknikal
B) Minat mengetahui corak cuaca
14. Jelaskan sikap anda semasa dalam perbincangan.
A) Saya cepat menyedari sekiranya saya terlalu
memaksa idea saya.
B) Kadang kala saya tak pasti bila nak berhenti

ANALISIS:-

Jika anda menanda lebih banyak A berbanding B (dgn beza melebihi 3 ), anda mempunyai otak perempuan.

Jika anda menanda lebih banyak B berbanding A (dgn beza melebihi 3 ), anda mempunyai otak lelaki.

Jika anda menanda sama banyak A dan B (dgn beza kurang drpd 3), anda mempunyai otak yg seimbang.

Err..jujur ni, mine is quite balanced.., anda bagaimana?

Thursday, March 23, 2006

GEMILANG II

Jangan silap faham pulak, saya bukanlah seorang yg berpandangan negatif dalam hal memperoleh skor A ini. Siapa yg berkemampuan, silakan mendapatkannya.
Cuma saya harapkan kita semua lebih realistik, bukan semua kereta berjenama Ferrari. Tetapi kalaulah Ferrari Testa Rossa yg dimiliki hanya untuk dipandu sepantas Kancil, tentulah membazir namanya….buang karan!

Sekarang saya nak sentuh pula mengenai sikap segelintir ibubapa terhadap anak-anak masa kini. Kelihatannya kebelakangan ini ada ibubapa yg menjadikan anak mereka lambang status dalam masyarakat. Selepas membesarkan diri dgn harta, pangkat, jawatan, darjat keturunan, maka tiba lah giliran menjadikan anak-anak sebagai kayu ukur kehebatan sesama mereka.
Ehh.. anak engkau dapat berapa dalam SPM lepas? Anak aku si along tu 10A..’ Maka dgn rasa berat untuk mengangkat muka, menjawab pula orang yg kedua 5B3C, macam2 ada..

Saya sebenarnya simpati dgn pelajar2 yg menghadapi tekanan bertubi2 utk mendapat sekian banyak A, walaupun secara literalnya `demi kebaikan anak itu juga’.

Apa yg penting bagi saya, berikan sepenuh galakan utk anak belajar sebaik mungkin, cukupkan segala prasarana yg perlu tetapi jangan sesekali bersikap menekan. InsyaAllah, kalau rezekinya A, maka dapat A lah pelajar tu.

Menekan disini bukan setakat tutur kata, tapi juga tindakan dan ‘body language’ , jelingan manja yg menusuk kalbu. Kekadang rasa lucu juga, ibubapa yg dulu masa sekolahnya selalu fail add.math atau Fizik mengharap anak utk dpt A!! Hey..it runs in the family man....and takes time for the genes to mutate. Anyway..teruskan usaha.
Jgn sesekali mendidik anak seperti mana memelihara ternakan, di beri makan sampai gemuk lantas dijual dan dapat untung.

Percayalah, banyak lagi rentetan selepas itu –
anak awak masuk universiti mana? Lokal, overseas?
anak awak ambik kursus apa? doktor, law ?

Selepas itu pula...
anak awak kerja apa? Drebar teksi, Perdana menteri ?

dan selepas itu lagi....
menantu awak kerja apa? Tokoh koperat yg hartanya kapal di laut gedung di darat?
Dato’ I, Dato’ J , Dato’ … ??
Emm..tak de lah, biasa-biasa saja..

Tapi adapun dikatakan orang, sewaktu ibubapa uzur sakit atau tua, anak yg kerja biasa2 inilah yg akan melayan dan menjaga mereka. Yang lain tu sibuk…. tak dapat balik…

Monday, March 20, 2006

GEMILANG I

Minggu lepas merupakan minggu yg terisi dgn keputusan2 peperiksaan SPM dan STPM. Tahniah buat pelajar2 yg mendapat keputusan cemerlang. Seharusnya adik Amalina Che Bakri tersenyum kerana rekod 17A1 yg dipegangnya, belum lagi dipecahkan.

Sudah banyak berita dan cerita mengenai kejayaan pelajar2 yg mendpt sedemikian banyak A tersiar dlm media utama, justeru cukuplah.. Saya lebih terdorong memperkatakan mengenai nasib pelajar2 yg kurang mendapat A lantas diklasifikasikan sebagai ‘kurang cemerlang’ itu.

Apakah masud cemerlang sebenarnya? Konsep saya mudah; melakukan sesuatu dengan sebaik mungkin’ itu lah cemerlang.

Saya merasakan masyarakat kita telah tersilap tafsiran akan cemerlang ini dgn merujuk kepada berapa banyak A (malah A1 !) yg diperolehi seseorang pelajar dlm peperiksaan yg diambilnya. Maka dapat A lebih baik drpd B, dapat 15A lebih baik drpd 10A dan dapat 15A1 pula lebih baik drpd 15A2.

Mungkin senario ini ada juga sahamnya atas sistem pendidikan kita sendiri yg terlalu berorientasikan peperiksaan. Ukuran kejayaan pelajar didasarkan keputusan peperiksaan UPSR, SPM, STPM dll. Walaupun dikatakan kegiatan ko-kurikulum turut dinilai, tetapi hakikatnya kita masih menumpukan peperiksaan semata2.

Lantas tiadalah harganya utk keputusan 8B atau 7C apalagi 5D yg pastinya akan jadi bahan kutukan orang sekeliling. Andainya boleh digambar spt dlm cerita kartun, burung unta pun akan memasukkan kepalanya dlm tanah kerana malu! Alah...jangan pura2 terkejut, dah pun ada pelajar yg minum racun rumput, terjun bangunan kerana merasakan diri mereka gagal kerana kecewa lagi terkejut melihat kemana hilangnya huruf-huruf keramat A dlm slip keputusan mereka.

Meletakkan A sebagai penentu ukur kecemerlangan, bagi saya tidak adil utk semua orang. Cuba jenguk ke luar jendela sebentar; Ada pelajar yg terpaksa yg berjalan kaki beberapa kilometer, menaiki sampan, menerjah hutan setiap hari utk ke sekolah.
Ketika rakan lain ke kelas tuisyen atau perpustakaan misalnya, ada pula yg terpaksa berpenat-lelah membantu keluarga, memotong getah , bersawah padi, menjual kuih dll.
Berapa banyak masa yg mereka ada mengulang kaji pelajaran?

Dalam suasana di atas, dapatkah mereka berfungsi sebaik rakan2 yg sentiasa cukup tidurnya, kenyang perutnya, malah dihantar ke sekolah dgn kereta berhawa dingin?
Perlu diingatkan, saya mengambil pelajar2 yg sama rajin dlm perbincangan ini, cuma berlainan latar belakang.

Justeru kebarangkalian utk pelajar yg banyak cabaran ini mendapat keputusan berhias A, tentulah tidak setinggi mereka yg lahir dgn sudu perak. Sepatutnya, asalkan mereka sudah melakukan sebaik yg boleh, itulah cemerlang namanya!

Monday, March 13, 2006

Sorry seems 2 b d hardest word.. II

Saya juga berpendapat maaf itu perlu diletak di paras yg tinggi yakni jgn terlalu mudah melafazkan maaf. Bimbang2 nanti ianya menjadi mainan bibir. Tidaklah saya mengatakan, kalau salah jangan mohon maaf, tetapi sebaliknya elak melakukan salah supaya tak perlu mohon maaf .

Ada orang yg begitu mudah memohon maaf tetapi pada masa yg sama mudah juga melukai hati org lain. Seolah2 prinsip ‘apa nak kisah, kalau salah, minta maaf saja lah’ begitu sebati dlm dirinya. Saya yakin, maaf org sebegini bukanlah ‘tidak ternilai’ harganya tapi memang ‘tiada nilai’ hatta 5 sen!

Itu cerita memohon maaf, bagaimana pula memberi maaf? Mana agaknya yg lebih berat, memohon atau memberi maaf ? Ahh..pastilah kita bercakap mengenai maaf yg sifatnya ikhlas nun jauh di sudut hati. Kalau sekadar lafaz, burung kakaktua pun boleh..

Ada tak sebarang formula yg menghubungkan kedua2 kecenderungan ini ?
Misalnya, apakah org yg berat memohon maaf itu pada masa yg sama juga berat memaafkan org atau sebaliknya?

Terkenang saya satu drama lakonan Eman Manan dan Rosyam Noor suatu sekita dulu. Secara ringkas kisahnya: Atas sesuatu sebab, si Ayah (Eman) telah menghalau anaknya (Rosyam) dari rumah. Berpuluh tahun kemudian, rindu menghambat utk kedua2 beranak itu bertemu semula. Dlm suasana pilu sambil berpelukan sewaktu pertemuan itu, si ayah bertanya kenapa begitu lama anaknya menghilangkan diri. Si Anak menjawab, dia takut ayahnya masih tak mahu mengampuninya. Ayah kemudian berkata ‘aku ni kan ayah kau, kau mintalah maaf, aku akan maafkan…’.

Si anak sebenarnya ingin memohon maaf tp takut tak diterima. Si Ayah pula bersedia memaafkan, tapi mungkin kerana adab (ego) sbg ayah, si anaklah yg perlu memohonnya terlebih dahulu.

Tapi menurut Nabi Muhammad S.A.W, maaf itu lebih tinggi sifatnya jika diberi sewaktu kita mampu membalas/menghukum org yg berbuat salah itu.

Rasanya tak ramai daripada kita mampu menjadi semulia itu kan?

Thursday, March 09, 2006

Sorry seems to be the hardest word..

Pernah saya terbaca satu ungkapan kata-kata berbunyi "do not spoil your apology by giving excuses", sekira2 maksudnya ‘jangan rosakkan (permohonan) maaf anda dengan memberi alasan2’. Ia membuat saya terfikir2, betul kah begitu?

Sebelum jauh tulisan ini, saya mengandaikan ‘sebab = alasan’. Saya tidaklah bercadang merujuk Kamus Dewan utk definisi perkataan2 tersebut. Apa yang tertulis adalah semata2 ‘apayangkufikirkan..’.

Berbalik kpd maksud kata2 tu, saya cuba memberikan satu situasi:

"Maafkan saya kerana menyebabkan awak menunggu hampir 3 jam, saya sebenarnya tertidur tadi. Maklumlah terlalu penat berkerja kat ofis."

Apa reaksi spontan anda jika anda di pihak yg menunggu? Alasan yg diberikan tu hanya `memanaskan’ lagi keadaan kan? Dan darjah kepanasan itu pula berkadar terus dengan tempat menunggu (tmpt hawa dingin, perhentian bas, bawah pokok?) dan cara menunggu (duduk, mencangkung, berdiri?).

Kita penat2 tunggu bagai nak gila, dia sedap2 tidur! Mungkin inilah situasi yg dimaksudkan oleh kata2 di awal tadi. Justeru lebih baik jgn beri apa2 alasan di samping permohonan maaf itu. Ini akan lebih memaparkan yg kita mengakui kesilapan dan rasa amat kesal dengannya.

Memberi pelbagai alasan akan hanya mengurangkan lagi harga ‘kemaafan’ itu. Ini kerana kita masih kelihatan mahu mempertahankan diri dan tidak mahu mengakui kesalahan.

Habis, kalau tak dijelaskan, tentu dia tak faham apa yg berlaku… hmm, beri dia tempoh bertenang. Ajak minum-minum dulu, makan-makan dulu… supaya dlm fikirannya kuat rasional berbanding emosional.

Sunday, March 05, 2006

Lefthanded II

Kekunci ‘enter’ tu hanya sebahagian kecil sahaja. Perhatikan situasi2 berikut:

1. kunci penghidup (ignition key) enjin terletak di
sebelah kanan stereng.
2. Lipatan kain butang/zip menghala ke arah kanan
3. Poket kemeja di sebelah kiri (utk tgn kanan).
4. suiz soket elektrik di sebelah kanan
5. suis radio/tv/komputer di sebelah kanan
6. piano dan keyboard - kekunci nada rendah di
sebelah kiri utk bunyi rhythm,tak perlu
pergerakan jari yg aktif.
7. reka bentuk gitar (Man Kidal dan Joe Wings
terpaksa menggunakannya secara terbalik!)
8. pemutar tarikh/waktu pada jam tangan analog,
menghala ke kanan.
9. gunting (thanks r3dpanda :-)
10. (baca komen Hitomi :-)

Lantas adakah saya kecewa dgn semua ini? Jawapannya tidak sekali2. Sebaliknya saya bersyukur kerana menjadi sebahagian kecil yg terpilih.

Saya utarakan hal ini hanyalah sebagai pembuka mata. Ada perkara yg biasa/mudah bagi sesetengah kita, mungkin saja menjadi masalah/beban pada org lain. Ini baru kidal, bagai mana dgn mereka yg tiada tangan, kaki atau tiada penglihatan/pendengaran atau pelbagai kekurangan lain ? Justeru, perlu sekali sekala kita berempati – masuk ke dalam kasut mereka.

Pun begitu, mengikut kajian (ungkapan popular Dr.Fadhilah Kamsah), orang kidal sebenarnya lebih berbakat dlm seni, dan kreatif. Maradona , Ivan Lendl, Monica Seles , Leonardo da Vinci, Michealangelo, Paul McCartney, Mozart (betulkan kalau saya silap!) adalah antara nama2 besar dlm bidang masing2. Hey, jangan lupa watak kartun Bart Simpson juga seorang kidal!

Err..cuma satu perkara yg tak seronok sikit nak dengar; Kata org, kidal ni pendek umur !??
Wallahu a’lam.

Wednesday, March 01, 2006

Lefthanded I

Kalau di Malaysia, nama Lefthanded pastinya dikaitkan dgn nama kumpulan rock yg cukup popular disekitar tahun 80-90an dan Man Kidal akan diingati kerana kehebatan beliau bermain gitar – dgn tangan kidal!

Bagai mana kalau saya katakan 'Dunia ini dicipta untuk orang tangan kanan?'. Mungkin kenyataan ini tak tentu benarnya, tapi biarlah saya membebel buat seketika.

Saya juga kidal yakni cenderung melakukan kerja dgn tangan kiri. Dari segi adab mahupun sunnahnya, pastinya bertentangan dgn kebiasaan. Lazimnya kita diajar utk memulakan kerja dgn tangan kanan, melangkah dgn kaki kanan dsb. Secara sedar atau tidak kadangkala wujud diskriminasi dlm perkara sekecil ini.

Sering sangat saya dengar ungkapan 'maaf,tangan kiri' apabila seseorang menghulur sesuatu kpd saya menggunakan tangan kiri. What's wrong with that!

Kidal sebenarnya wujud apabila hemisfera otak kanan lebih dominan berbanding kiri. Secara saintifiknya otak kanan mengawal pergerakkan bahagian tubuh sebelah kiri. Justeru kalau kita lontar bola kat orang kidal, pasti dia tangkap dgn tangan kiri. Kalau tangkap dgn tangan kanan, dia sedang mengada ngada namanya tu…

Kenyataan tadi 'Dunia ini dicipta utk orang tangan kanan' maksudnya begini:
Sedang saya menaip blog ni, saya mengimpikan utk menekan butang 'enter' di sebelah kiri, tapi tengok2 butang tu tak de…hu..hu..
Free Hit Counter